Ini kisah benar sahabat baik Shaklee saya berkenaan tempoh berpantang dan sindrom meroyan. Jom baca…

Jujur ku akui, masa bersalinkan Haris memang ada sedikit postnatal depression (meroyan). Masa tu hubby jauh nun kat Amerika. Sedih sangat. Dan luka czer memang makan masa gak nak baik.
.
Memang tak amik ape2 jamu since Haris kena prolong jaundice.. 3 weeks ulang alik klinik, bila dah turun sikit jaundice tu baru la stop gi clinic. Masa ni tak kenal shaklee lagi.
.
Masa bersalinkan Hanim pun sama ada postnatal depression (meroyan) tapi kurang sikit, sebab husband ada sama masa bersalinkan Hanim. Cuma, biasalah anak sulong sedikit meragam baru dapat adik kan.
.
Jadi agak mencabar bila Haris tak mau dengan orang lain. Nak maknya jugak. Masa ni amik set pantang Shaklee, terpaksa telan B complex lebih sikit…stress mak oii.
.
Saya memang fully amik Shaklee masa ni. Dah la kena Ciken pox masa pantang. huhu mencabar sungguh. Terpaksa telan vitamin C, E and B Complex extra, nasib baik parut ciken pox hilang. Hehe…

 

KENAPA PERLU BERPANTANG DENGAN BAIK SETELAH PROSES MELAHIRKAN

Wanita sejak azali diciptakan Allah sebagai seorang yang cekal dan kuat semangat. Walaupun saiz tubuh dan kudratnya tidak setanding lelaki, wanitalah yang Allah pilih utuk menjadi ibu yang menjadi suri di rumah mahupun di hati semua daripada kita.

Jika tidak, masakan wanita mampu mengandung dan melahirkan bayi. Tiada siapa yang sanggup dan memahami kesakitan bersalin melainkan wanita yang juga telah menanggung beban kandungan selama hampir 10 bulan.

Oleh itu, sudah sewajarnyalah isteri-isteri merangkap ibu ini dilayan dengan baik dan penuh rasa kasih kerana mereka telah bersabung nyawa demi menghadiahkan seorang zuriat buat suami.

Berpantang selepas bersalin sememangnya menjadi satu fasa yang harus dilengkapi setelah berakhirnya fasa kehamilan dan kelahiran. Ia merupakan fasa rawatan pemulihan untuk mengembalikan kecergasan dan kesihatan tubuh ibu yang telah kehilangan banyak darah semasa melahirkan bayi.

Kepentingan berpantang antara lainnya adalah untuk :

  • Memberikan tempoh masa rehat yang secukupnya untuk ibu memulihkan tenaga
  • Memberikan ruang agar dapat mencipta hubungan antara ibu dan bayi serta ahli keluarga
  • Membekalkan nutrien berkhasiat melalui amalan pemakanan yang sihat dan betul
  • Memberikan ketenangan emosi kerana ibu tidak perlu memikirkan tentang tugasan rumahtangga sepanjang tempoh berpantang
  • Mengembalikan berat dan bentuk badan asal seperti waktu sebelum mengandung
  • Mengelakkan berlakunya sindrom meroyan atau ‘post-natal blues’ atau postnatal depression yang terjadi akibat perubahan hormon.

5 KESAN BURUK TIDAK BERPANTANG SELEPAS BERSALIN

#1 – Rahim Jatuh

Prolapse Rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh ke bawah dan kadang kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligament dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran, Justera itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.

Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat:

  1. Peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa
  2. Peringkat kedua dimana pintu Rahim jatuh sampai kepermukaan faraj
  3. Peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan Rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj, keadaan ini yang biasa di gelar “tombong”.

#2 – Gangguan Kencing

Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah kencing contoh:

  • Kerap kencing
  • Sakit ketika nak kencing
  • Kencing yg tak terkawal khususnya semasa batuk, ketawa yang kuat ini di panggil (Stress Incontincence)

Keadaan ini menyusahkan dan menganggu tugas harian khususnya dalam menjalankan amalan ibadah seperti solat.

#3 – Gangguan Hubungan Kelamin

Oleh kerana berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang dipanggil Pelvic Floor Muscle, Maka kekuatannya untuk mencengkang atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu.

Ini meyebabkan kepuasan dan kenikmatan seks, khususnya kepada sang suami kurang puas & tak menyeronokkan. Ramai wanita seta suami mengadu tentang kurang nikmat dan tidak puas ketika melakukan hubungan seks, terutama selepas melahirkan anak.

Perkara ini berpunca daripada pelbagai faktor tetapi diantaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot disekeliling faraj.

#4 – Sakit Pingang & Tidak Selesa Pada Miss V

Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada proplapse rahim ialah rasa tidak selesa dibahagian sulit, kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada faraj. Ini berlaku ketika berdiri atau banyak berjalan.

Oleh sebab rahim jatuh ia menarik otot dan sering kali urat dibahagian pingang juga akan tertarik menyebabkan ramai diantara wanita mengadu sakit pinggang.

#5 – Gangguan Kesihatan

Dalam Kes Proplapse yang teruk atau peringkat ketiga dimana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam dan menyebabkan luka atau erosion.

Luka ini seringkali dijangkiti kuman dan menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak. Dalam jangka masa panjang ada juga kes dimana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeseran yang berpanjangan.

Ada berbagai cara untuk berpantang terpulang kepada kita. tradisional mahupun moden. yang terbaik ialah yang menjaga dan mencukupi keperluan mineral tubuh badan. memang penting keperluan vitamin untuk ibu ibu selepas bersalin.

Ibu perlukan tenaga segera untuk pulih dan mengawal emosi. sokongan luar dalam memang perlu sangat diberikan.. sayang isteri, anak, adik, kakak atau sahabat anda.. berikan mereka vitamin premium Shaklee sebagai menghargai pengorbanan wanita mulia

SET PREMIUM BERPANTANG SHAKLEE

Membekalkan sepenuh keperluan untuk ibu berpantangmenyusu dan kuruskan badan.

Set Premium Berpantang ini terdiri daripada gabungan beberapa produk Shaklee dengan peranan dan fungsi masing-masing yang tersendiri iaitu:

  • Vita-Lea
    Memberi tenaga dan mengandungi zat besi yang sangat penting untuk pembentukan sel darah merah.
  • ESP
    Sumber protein untuk perbaiki tisu tisu yang luka serta membantu penghasilan susu badan.
  • Sustained Release Vita C Plus
    Mempercepatkan penyembuhan luka jahitan bersalin dan memperbaiki tisu yang rosak sewaktu bersalin.
  • B Complex
    Menstabilkan hormon dan emosi
  • Ostematrix
    Membekalkan kalsium dan magnesium membantu masalah sembelit sewaktu berpantang.
  • Alfalfa
    Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi :

PAKAR SHAKLEE ANDA SEPENUH MASA

NURSURIA
Pengedar Shaklee Petaling Jaya

Call | SMS |WhatsApp
019 – 351 0266

Email:
Nursuria@yourliveamazing.com

 

Kisah Benar Berpantang dan Sindrom Meroyan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *